Innehåll på sidan
Sveriges Åkeriföretag arbetar på flera sätt med att stötta medlemmar i arbetet med att minska utsläpp. Vi arbetar proaktivt för att de politiska målen och styrmedlen ska uppnå så hög klimatnytta som möjligt och samtidigt bidra till att stärka svensk åkerinärings konkurrenskraft.
Sveriges Åkeriföretag tror att det framtida åkeriföretaget måste arbeta aktivt med att minska sina utsläpp, och att de företag som inte redan nu utforskar möjligheterna i ny teknik och nya drivmedel kommer att hamna på efterkälken. Offentlig sektor går starkt ut och ställer tydliga krav på såväl transporter med lägre utsläpp samt helt klimatneutrala transporter. Inom en snar framtid kan det vara norm: även slutkonsumenten vill se klimatsmarta transporter.
Tunga lastbilar står för ungefär sex procent av Sveriges utsläpp av växthusgaser. Sveriges klimatmål innebär en drastisk minskning av växthusgaser från svenskt territorium och år 2030 ska utsläppen från transportsektorn ha minskat med 70 procent jämfört med år 2010. Det är ett av klimatmålen som sju av riksdagens partier står bakom, och som gäller från den 1 januari 2018. Det långsiktiga målet säger att Sverige ska ha netto-nollutsläpp 2045.

Sveriges Åkeriföretag har tagit fram en färdplan till regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige. Där beskrivs nödvändiga politiska beslut, möjliga tekniksprång och affärsmöjligheter som gör att åkerinäringen når fossilfrihet och samtidigt stärker sin konkurrenskraft. I färdplanen lyfts särskilt fem områden inom politiken som är särskilt viktiga:
- Det krävs en långsiktig energipolitik med en tydlig nationell plan för utbyggnad av elnät samt laddinfrastruktur och tankinfrastruktur för fossilfri el och fossilfria drivmedel
- Den tioåriga skattebefrielsen för biogas måste återinföras omgående, och ge långsiktig skattebefrielse även för andra fossilfria alternativ
- Ansökningsprocesserna för stöd till laddinfrastruktur och fordon måste förenklas och möjliggöra stöd även för semipublik/destinationsladdning. Allt stöd bör samlas hos en myndighet och det bör finnas möjlighet för en samlad ansökan (både fordon och laddinfrastruktur)
Åkerinäringens färdplan för fossilfri konkurrenskraft
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Donec ut egestas leo. Curabitur ultrices nibh a efficitur condimentum. Donec convallis ex bibendum facilisis condimentum.
Påverkan för en fossilfri färdplan
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Donec ut egestas leo. Curabitur ultrices nibh a efficitur condimentum. Donec convallis ex bibendum facilisis condimentum. Proin tincidunt commodo purus ac tristique. Nam lobortis ligula ullamcorper, efficitur ante nec, pulvinar sem. Sed ultrices placerat ex, at dapibus libero eleifend ut. Nulla in dapibus massa. Etiam et vehicula dui. Quisque ornare mauris et ante pharetra, eget egestas eros commodo. Vestibulum viverra, dui elementum ultrices faucibus, dolor ex molestie ipsum, sed convallis felis quam sit amet nisl. Donec in rhoncus nisl. Aliquam vel diam vel lectus maximus pellentesque. Nullam et varius orci. Morbi et accumsan sapien. Nunc sit amet nunc eros. Aenean leo turpis, accumsan ut dolor et, condimentum feugiat lorem.
Donec tristique malesuada magna vel accumsan. Nunc sit amet neque hendrerit, imperdiet neque ut, facilisis augue. Aliquam sed metus sit amet libero interdum mattis vitae vitae enim. Maecenas vel leo ac ante iaculis varius eget sed nisi. Donec imperdiet sem non
Sveriges Åkeriföretag anser att...
-
arbetet mot en fossilfri transportsektor måste ske i takt med utvecklingen främst i Europa men även globalt. Det är avgörande för svensk ekonomisk hållbarhet.
-
vikten av förnybara drivmedel kan inte nog understrykas. Tillgången på hållbara förnybara drivmedel är avgörande för åkerinäringens möjlighet att ställa om till fossilfrihet.
-
åkerinäringen behöver långsiktiga och hållbara spelregler för att kunna driva utvecklingen mot fossilfrihet.
-
samhället är starkt transportberoende, och rörligheten måste bibehållas för ekonomisk välfärd och tillväxt.

Ansvariga kontakt personer

